29.05.2022

12.00

Joanna Ławrynowicz

Joanna Ławrynowicz urodziła się w Warszawie, w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w czwartym roku życia u Hanny Lachertowej, ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Teresy Manasterskiej. Po studiach kontynuowała naukę u profesor Haliny Czerny-Stefańskiej, aż do chwili Jej śmierci w 2001 r.
Jest laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych – „Steinway & Sons” w Berlinie, Chopinowskiego w Darmstadt , Konkursu im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Ajigasawa oraz Konkursu Pianistycznego „Art Livre” w Sao Paulo.
Od wielu lat prowadzi nieprzerwanie działalność koncertową, jako solistka i kameralistka na całym świecie (w Europie, Azji, obu Amerykach, Nowej Zelandii).
Ma na swoim koncie wiele prestiżowych koncertów zarówno w Polsce, jak i za granicą z towarzyszeniem znakomitych orkiestr i wybitnych dyrygentów, m.in. Christiana Badea, Mirosława Jacka Błaszczyka, Tomasza Bugaja, Massimiliano Caldi, Czesława Grabowskiego, Ulricha Grossera, Wojciecha Rodka, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Rajskiego, Jacka Rogali, Zygmunta Rycherta, Jerzego Salwarowskiego, Rubena Silvy, Jana Miłosza Zarzyckiego, Cheng Chau, Marcina Borowicza, Aleksieja Wasiliewa.
Jej działalność fonograficzna jest wyjątkowo bogata. Nagrała dla Acte Prealable już ponad 40 albumów płytowych. Są to m.in.: komplet dzieł Fryderyka Chopina, wszystkie utwory na skrzypce i fortepian, na fortepian solo i koncert fortepianowy Romualda Twardowskiego; komplet dzieł kameralnych i koncertów fortepianowych Henryka Melcera; utwory na fortepian solo Władysława Żeleńskiego; komplet dzieł kameralnych z fortepianem Józefa Elsnera; dzieła na wiolonczelę i fortepian Zygmunta Stojowskiego. Większość zarejestrowanych przez artystkę utworów to światowe premiery fonograficzne. Jej płyty są wysoko cenione przez melomanów i krytyków muzycznych oraz zdobywają znakomite recenzje i wyróżnienia w renomowanych magazynach muzycznych na całym świecie.
Pianistka prowadzi seminaria i kursy w Polsce i za granicą, m.in. w USA (Uniwersytet w Bloomington, Indiana, Bard College w Nowym Jorku), w Chinach (Konserwatorium w Dajing Szanghaju, Wuhan, Guangdong, Hangzhou), w Japonii (Konserwatorium w Kyoto), na Litwie, we Francji (Paryż, konserwatorium Boulogne Billancourt), w Rosji (Konserwatorium w Pietrozawodsku). Była także jurorem podczas wielu konkursów krajowych i międzynarodowych w Polsce, we Włoszech, na Ukrainie, w Chinach, w Rosji, na Litwie.
Artystka jest także autorką opracowań wykonawczych utworów fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Pianistka prowadzi działalność pedagogiczną na stanowisku profesora w klasie fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

program

Nokturn H-dur op. 32 nr 1
Mazurki op. 17
B-dur nr 1
e-moll nr 2
As-dur nr 3
a-moll nr 4
Scherzo h-moll op. 20
Polonez B-dur op. posth.
Polonez g-moll op. posth.
Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

16.00

Maria Gabryś-Heyke

Maria Gabryś-Heyke jest pianistką o szerokich zainteresowaniach muzycznych specjalizującą się w grze na instrumentach historycznych, absolwentką Scholi Cantorum Basiliensis (fortepian historyczny w klasie prof. Jespera Christensena), wyższej szkoły muzycznej w Lucernie, Szwajcaria (prof. Ivan Klansky) oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (prof. Teresa Manasterska).
Jej obszerny repertuar, obejmujący różne style i konwencje wykonawcze, sięga od kompozycji XVIII wieku po dzieła współczesne. Artystka ma też w swym dorobku wiele prawykonań (Marta Ptaszyńska, Marian Sawa, Aldona Nawrocka). Występowała w Japonii, Korei Płd., Chinach, Stanach Zjednoczonych oraz wielu krajach Europy – również przed wybitnymi osobistościami i głowami państw, w tym przed cesarzem Japonii Akihito. Brała udział w festiwalach chopinowskich w Wiedniu i Mariańskich Łaźniach, a także w Murten Classics Festival, Mendelssohn Musikfestwoche Wengen (Szwajcaria), w słoweńskim Festiwalu Muzyki Dawnej (Maribor, Ragaška Slatina, Ptuj) oraz w festiwalu muzyki kameralnej w Kyoto (Japonia).
Artystka ma na swym koncie znaczące sukcesy w konkursach międzynarodowych – jest laureatką pierwszych nagród w Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradcu nad Moravicí (Czechy), Edwin Fischer-Wettbewerb w Lucernie (Szwajcaria) i konkursie Chopin Golden Ring (instrumenty historyczne) w Ptuj (Słowenia). W przeszłości była wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz prestiżowej Fundacji Crescendum-Est-Polonia.
Dokonała nagrań dla Polskiego Radia, Schweizer Radio DRS 2 oraz rejestracji fonograficznych: Ars Produktion, ForTune, Chopin University Press, Sarton i Naxos. Płyta CD z nagranymi po raz pierwszy utworami m.in. na skrzypce i fortepian Mariana Sawy (Naxos) – zrealizowana z udziałem Marii Gabryś – była nominowana do nagrody „Fryderyk 2017”.
Maria Gabryś-Heyke jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zasiadała w jury konkursów pianistycznych (Mariańskie Łaźnie, konkurs RAHN w Zurichu, Międzynarodowy Konkurs dla Dzieci i Młodzieży w Brześciu) oraz prowadziła kursy mistrzowskie w Lucernie(Szwajcaria), Daejon (Korea Płd.), Łucku (Ukraina) oraz Brześciu (Białoruś).
Jest opiekunem artystycznym „Koncertów pod gwiazdami” w Planetarium Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

program

Polonez cis-moll op. 26
Nokturn b-moll op. 9 nr 1
Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
4 Mazurki op. 17
B-dur nr 1
e-moll nr 2
As-dur nr 3
a-moll nr 4
Polonez c-moll op. 40 nr 2
Nokturn H-dur op. 32 nr 1
Walc h-moll WN 19
Walc As-dur WN 47
Walc a-moll WN 63
Polonez A-dur op. 40 nr 1
Largo Es-dur op. posth.
Polonez As-dur op. 53