16.06.2019

12.00

Joanna Ławrynowicz

Joanna Ławrynowicz-Just należy do grona najwybitniejszych polskich pianistów, urodziła się w Warszawie, w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w czwartym roku życia u Hanny Lachertowej, ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Teresy Manasterskiej. Po studiach kontynuowała naukę u profesor Haliny Czerny-Stefańskiej, aż do chwili Jej śmierci w 2001 roku.
Jest laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych (Berlińskiego „Steinway&Sons” z 1990 r.; Chopinowskiego w Darmstadt w 1999 r.; Konkursu im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Ajigasawa w 2000 r.; Brazylijskiego „Art Livre” w Sao Paulo w 2001 r.)
Od kilkunastu lat prowadzi bogatą działalność koncertową jako solistka i kameralistka na całym świecie (w Europie, Azji, obu Amerykach, Nowej Zelandii).
Ma na swoim koncie wiele prestiżowych koncertów zarówno w Polsce, jak i za granicą z towarzyszeniem znakomitych orkiestr i wybitnych dyrygentów.
Jako polska pianistka może poszczycić się ogromną aktywnością fonograficzną. Nagrała dla Acte Prealable już ponad 30 albumów płytowych. Są to m.in.: jako jedyny polski artysta komplet dzieł solowych i kameralnych Fryderyka Chopina, wszystkie utwory na skrzypce i fortepian, na fortepian solo i koncert fortepianowy Romualda Twardowskiego; komplet dzieł kameralnych i koncertów fortepianowych Henryka Melcera; utwory na fortepian solo Władysława Żeleńskiego; komplet dzieł kameralnych Józefa Elsnera; dzieła kameralne Zygmunta Stojowskiego. Większość zarejestrowanych przez artystkę utworów to światowe premiery fonograficzne. Jej płyty są wysoko cenione przez melomanów i krytyków muzycznych oraz zdobywają znakomite recenzje i wyróżnienia w renomowanych magazynach muzycznych na całym świecie.
Pianistka prowadzi seminaria i kursy zarówno w Polsce jak i za granicą, min: w USA (Uniwersytet w Bloomington), Chinach, na Litwie, we Francji (Paryż, konserwatorium Boulogne Billancourt).
Była także jurorem podczas wielu konkursów krajowych i międzynarodowych min. w Varenna we Włoszech i w Łucku na Ukrainie..
Artystka jest także autorką opracowań wykonawczych utworów fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Pianistka posiada również stopień naukowy doktora habilitowanego nadany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie gdzie od 1998r. prowadzi działalność pedagogiczną.

program

Nokturn H-dur op.32 nr 1

Walc Es-dur op.18

Scherzo h-moll op.20

3 Polonezy:
fis-moll op.44
B-dur op.posth.
g-moll op.posth.

Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op.22

16.00

Andrzej Karałow

Andrzej Karałow (ur. 1991) pianista, kompozytor, pedagog i improwizator.
Od roku 2016 wykłada jako asystent na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. W 2017 roku otrzymał wyróżnienie „Magna Cum Laude” macierzystej uczelni. Doktor sztuk muzycznych.

W sezonie artystycznym 2018/19 został objęty programem mentorskim London Philharmonic Young Composers Programme, podczas którego współpracuje i pisze dla LPO utwór orkiestrowy, który zostanie prawykonany w lipcu 2019 roku w Southbank Centre w Londynie. Jest laureatem II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (wyróżnienie za utwór „Multicolour Horizon” na orkiestrę symfoniczną), Międzynarodowego Konkursu Operowego „Key to the Future” w Miskolcu na Węgrzech („Proficiency Prize” za najwyższą jakość artystyczną opery „Kepler” - główna nagroda została podzielona), IV Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego organizowanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich (utwór "Hymn" na fortepian solo został wykonany na imprezie towarzyszącej 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień“), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 w Poznaniu (III nagroda za utwór „Psalm 16”). Jego utwór elektroakustyczny „Shipyard Chant” na klarnet basowy i taśmę został wydany na płycie amerykańskiej wytwórni Ablaze Records w albumie Electronic Masters vol. 3 w ramach międzynarodowego naboru nagrań.
Jest też laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, między innymi: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Miłosza Magina w Paryżu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Konzerteum” w Atenach (II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego „Szymanowski in Memoriam” w Warszawie (III nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (V nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Duetów fortepianowych w Toruniu (II nagroda).
Jego utwory wykonywane są̨ w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w Niemczech, USA, Kanadzie, Hiszpanii, Anglii, Australii, Rosji, Francji, Estonii, we Włoszech i na Węgrzech.
Jako solista koncertuje w prestiżowych salach w kraju i za granicą oraz występuje z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych. Jako pianista i kompozytor współpracował z takimi artystami jak Krzysztof Jakowicz, Paweł Gusnar, Krzysztof Knittel, Jerzy Przeździecki, Anna Radziejewska, Szymanowski Quartet, Plexus Ensemble, Interface Ensemble czy Kapela ze Wsi Warszawa. W czerwcu 2015 roku zadebiutował na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonując IV Symfonię „Koncertującą” Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Mańkowskiego. W 2016 roku wykonał Koncert Fortepianowy Witolda Lutosławskiego w ramach festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” z Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Ewy Strusińskiej w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie.
W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę „Wir” z elektroakustycznymi improwizacjami nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim. W lutym 2019 premierę miał jego drugi album „After All”, który prezentuje recital kameralny (saksofon i fortepian) z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch, z muzyką P. Hindemitha, W. Albrighta, K. Szymanowskiego, Ż. Rydzewskiej i swoją kompozycją. Duet rozpoczął współpracę w 2016 roku i od tamtej pory współpracuje z polskimi i zagranicznymi kompozytorami, którzy dedykują im swoje utwory.
Obecnie pracuje nad kolejnymi autorskimi wydawnictwami: albumem zawierającym elektroakustyczną metaoperę z improwizacją „De invitatione mortis” na trzech solistów, zespół kameralny, męski zespól instrumentalny i elektronikę, której nagranie zrealizowane zostało w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pracuje również nad monograficzną płytą pt.: through z kompozycjami kameralnymi, w której bierze udział również jako pianista.
Nagrania jego kompozycji oraz wykonania opublikowane zostały na kilkunastu albumach wydanych przez m.in. takie wytwórnie, jak Ablaze Records (USA-Kanada) w serii Electronic Masters vol. 3, a także na albumie „Saxophone Varie vol. 2” Pawła Gusnara (DUX), „Premiere” zespołu Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (Requiem Records), „VRC na dobranoc” chóru Varsoviae Regii Cantores,debiutanckim albumie zespołu Dziołak/Stankiewicz Duo (UMFC/Societe Generale), czy kronikach „Warszawskiej Jesieni” (2013-15, 2018). Nagranie utworu Anny Huszczy the wall w jego wykonaniu w duecie z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch zostało wydane na monograficznym albumie kompozytorki (Requiem Records).
Warsztat kompozytorski rozwijał na takich kursach i festiwalach jak: LABO Montreal Contemporary Music Lab, VIPA Festival w Walencji, Synthetis w Radziejowicach (2014 i 2016), Impuls Festival w Grazu (2015), Letnia Akademia Muzyczna w Nicei (2013) oraz w Warszawie podczas klas mistrzowskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak: B. Furrer, D. Ammann, S. Gervasoni, Z. Krauze, M. Andre, M. Wagner, M. Bresnick, P. Patterson, Chen Yi, L. Liebermann, D. Moreira.
Swoje umiejętności pianistyczne kształcił na mistrzowskich kursach pianistycznych między innymi w Bergen (Holland Music Sessions, 2015), Imoli (Summer Piano Academy & Festival, 2015), Lipsku (International Felix Mendelssohn Academy, 2014), Nicei (Letnia Akademia w Konserwatorium w Nicei, 2013), Dusznikach-Zdroju (Kursy Pianistyczne podczas 66. i 68. Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego, 2011, 2013), Oxfordzie (Festiwal Oxford Philomusica, 2008-10) pod kierunkiem takich profesorów, jak M. Voskresensky, B. Petrushansky, P. Gililov, A. Vardi, G. Graffman, A. Bonatta, R. Risaliti, J. Jiracek von Arnim, C. Ortiz, O. Mustonen, M. Papadopoulos, T. Nicholsson, P. Bithell, N. Immelman.
W 2015 otrzymał stypendium „Młoda Polska”. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W roku akademickim 2013/2014 oraz 2014/15 został stypendystą Stowarzyszenia Pro Polonia. W latach akademickich 2011-2015 i 2016-18 był stypendystą Rektora macierzystej uczelni.
Od 2013 roku jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w roku 2015 został współzałożycielem fundacji Ensemblage promującej najnowszą muzykę oraz wykonawców.

W 2016 roku ukończył studia magisterskie z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Moryto roku oraz w 2015 roku, również z wyróżnieniem, studia magisterskie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku akademickim 2015/16 odbył również staż artystyczny w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Dyplom z kameralistyki fortepianowej uzyskał w klasie ad. Iwony Mironiuk. Muzykę elektroniczną studiował w klasie dr Barbary Okoń-Makowskiej (2013-14) oraz w klasie mgr Wojciecha Błażejczyka (2015-16). W 2010 roku ukończył Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Warszawie pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalli i Joanny Świtlik.

program

Nokturn H-dur op. 62 nr 1

Mazurki op. 56
H-dur nr 1
C-dur nr 2
c-moll nr 3

Scherzo h-moll op. 20

Nokturn Fis-dur op. 15 nr 2

Ballada g-moll op. 23