19.05.2019

12.00

Krzysztof Jabłoński

Laureat III Nagrody XI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w roku 1985 oraz szeregu czołowych nagród w międzynarodowych konkursach pianistycznych w Mediolanie (1980), Palm Beach (1988), Monzy (1988), Dublinie (1988), Nowym Jorku (1989), Calgary (1992) oraz Złotego Medalu w Konkursie im. A. Rubinsteina w Tel Avivie (1989).
Od ponad 30 lat Jabłoński jest aktywny jako solista i kameralista. Występuje na estradach Europy, obu Ameryk, Azji, Izraela. Wykonywał recitale w prestiżowej serii koncertów mistrzowskich w Filharmonii Berlińskiej. Występował m.in. z 18th Century Orchestra, Berner Symphonie-Orchester, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Duesseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Jenaer Philharmonie, Festival Orchestra of the Grand Teton Music Festival, Helsinki Philharmonic, Lahti Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, Kirishima Festival Orchestra, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR pod batutami takich mistrzów jak V. Gergiev, A. Boreyko, K. Penderecki, J. Semkow, J. Maksymiuk, F. Brueggen, W. Rowicki, A. Wit, J. Krenz. Muzyka kameralna należy do pasji Jabłońskiego. Wśród artystów, z którymi współpracował są między innymi T. Tsutsumi, A. Noras, K.A. Kulka, T. Strahl, Teng Li, Tamaki Kawakubo, Jing Zhao, Roberto Díaz, Daniel Gaede. Jest także pianistą Kwintetu Warszawskiego.
Romantyczna natura Jabłońskiego kształtowała przez lata jego muzyczny smak i zainteresowania. Obok najbardziej znanych dzieł literatury fortepianowej sięga także do mniej znanych pozycji jak Koncerty fortepianowe F. Riess’a, H Litolff’a, E. Dohnanyi’ego. Był zapraszany do współpracy z baletem, operą oraz do udziału w realizacjach spektakularnych, multimedialnych projektów jak np. wykonanie Prometeusza Skriabina z Duesseldorfer Symphoniker, Baletu „Fortepianissimo” do choreografii Lorca Massine’a w Teatrze Wielkim w Warszawie czy wykonanie oryginalnej, fortepianowej wersji dramatu lirycznego Debussy’ego Peleas i Melizanda. Był specjalnym gościem Wiener Opernball w Wiedniu gdzie wykonywał muzykę Chopina podczas słynnego Balu w Operze Wiedeńskiej wraz z Vienna State Opera Ballet do choreografii Giorgio Madia. Zagrał dla wielotysięcznej publiczności wraz z Grant Park Orchestra pod batutą K. Urbańskiego w Jay Pritzker Pavilion w Millennium Park w Chicago. W lutym 2013 roku Jabłoński wykonał Koncert Czajkowskiego pod batutą V. Gergieva z Helsinki Philharmonic Orchestra podczas charytatywnego „Clean Baltic Sea Concert” w Helsinkach. Koncert został zarejestrowany przez telewizję fińską, był również transmitowany na żywo w Internecie. Jubileusz 30-lecia pracy artystycznej rozpoczął wykonaniem Koncertu e-moll F. Chopina z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra pod batutą T. Shimono w Tokyo w styczniu 2015 roku. Koncert zarejestrowała Nippon Television NTV. Koncert e-moll Chopina powtórzył w Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas Festiwalu „Chopin i Jego Europa”. Jubileuszowy rok zakończył wykonaniem Koncertu g-moll Saint-Saënsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Patricka Fournillier.
Jabłoński dokonał licznych nagrań dla radia i telewizji w wielu krajach. Ma w dorobku wiele płyt wydanych w Niemczech, Japonii i w Polsce. W ramach Wydania Narodowego Dzieł F. Chopina w redakcji prof. J. Ekiera zarejestrował komplety Etiud, Preludiów, Impromptus, a także Wariacje i Krakowiaka z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją J. Kaspszyka. Wraz z Kwintetem Warszawskim nagrał Kwintety fortepianowe G. Bacewicz i J. Zarębskiego, a z T. Strahlem oraz K.A. Kulką - komplet dzieł kameralnych Chopina.
In 2016 Jabłoński otrzymał zaszczytną propozycję zarejestrowania kompletu dzieł F. Chopina na fortepianach współczesnych oraz historycznych. On sam nazywa to przedsięwzięcie "projektem życia", ale planuje zakończyć nagrania w okresie 3-4 lat.
Uczył się pod kierunkiem Janiny Butor. Studia ukończył z wyróżnieniem w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie w 1997 roku uzyskał także tytuł doktora. W roku 2006 odebrał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora. Jest regularnie zapraszany do prowadzenia wykładów, kursów mistrzowskich oraz udziału w pracach jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym konkursów Chopinowskich w Warszawie, Toronto, Miami, Tokyo oraz Foshan w Chinach. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w latach 2004-2017. Uczy także w Mount Royal University w Calgary oraz University of Calgary.

Program

Polonez As-dur op. 53

Etiuda c-moll op. 10 nr 12 „Rewolucyjna”

Scherzo h-moll op. 20

Ballada g-moll op. 23

Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Grand duo Concertant E-dur na fortepian i wiolonczelę
(wersja fortepianowa na cztery ręce)

Rita Shen

Rita Shen, właściwie Hsiao-Hsien Shen, regularnie występuje z recitalami oraz koncertami jako solistka i kameralistka we Francji, Niemczech, Włoszech, Stanach Zjednoczonych i na Taiwanie. Jej pasją jest muzyka Chopina, która odgrywa dużą rolę w jej najważniejszych występach na scenie. Brała udział w „Maratonie Chopinowskim” w Newman Hall, zorganizowanym przez Instytut Polonistyki Uniwersytetu Południowej Kalifornii w 2010 r. w ramach obchodów chopinowskich. Rozgłośnia KUSC FM 91.5 wyemitowała jej nagranie Sonaty b-moll Op. 35 Chopina, zarejestrowane na żywo podczas jednego z koncertów. Wykonała też utwory Chopina w ramach niedzielnych koncertów w Muzeum Sztuki w Los Angeles (jej występ był transmitowany na żywo) oraz w programie „Wykłady i Recitale Chopinowskie” w ramach Festiwalu Polskiego w Los Angeles. Ostatnio pianistkę zaproszono do wykonania Koncertu fortepianowego Nr 1 e-moll Op. 11 Chopina w kalifornijskim Ośrodku Sztuk Scenicznych. Oprócz Chopina, Rita chętnie gra muzykę współczesnych kompozytorów, takich jak Andrew Kaiser, Zhou Tian czy Milen Kirov. Współpracuje też na scenie z zespołami tanecznymi. W 2017 r. zaproszono ją do występu z wiolonczelistką Judy Kang w Ośrodku Kultury Chińskiej w Kalifornii, gdzie towarzyszyły tancerzom z Amerykańsko-Chińskiego Stowarzyszenia Tańca, oraz z Tajwańsko-Amerykanskiego Stowarzyszenia Widowisk Scenicznych, w San Gabriel w Kalifornii. Od roku 2017 często wykonuje partie fortepianu do muzycznych produkcji telewizyjnych, filmowych i wideo w Los Angeles.

W sezonie 2019-2020, na zaproszenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, Rita Shen wystąpi w Polsce z recitalami i jako kameralistka, a także zagra na cztery ręce z pianistą Krzysztofem Jabłońskim, laureatem XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Rita Shen studiowała w Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris, w Thornton School of Music - University of Southern California i w California State University, uzyskując kolejne stopnie z zakresu gry na fortepianie.

Rita gra także na altówce, występując okazjonalnie z zespołami kameralnymi i orkiestrami symfonicznych, oraz na chińskim instrumencie erhu i chińskiej mandolinie.

16.00

Antoni Besses - Hiszpania

Antoni Besses, hiszpański pianista, kompozytor, dyrygent i pedagog, urodził się w Barcelonie w 1945 r. Studia z zakresu fortepianu, kompozycji i kameralistyki odbył w tamtejszym konserwatorium muzycznym. Jako stypendysta studiował w Paryżu (m.in. u Oliviera Messiaena) i w Antwerpii. Współpracował też z Alicią de Larrocha, Vlado Perlemuterem i słynnym katalońskim kompozytorem Federico Mompou.
Jeszcze w czasie studiów zdobył liczne nagrody jako pianista i dyrygent. Posiada rozległy repertuar, od muzyki baroku do utworów współczesnych, z którym występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy i świata, współpracując z wybitnymi dyrygentami.
Wśród utworów skomponowanych przez Antoniego Bessesa znajdują się „Seguit” z roku 1972, bodajże jego najważniejsze dzieło, „Música 17” z roku 1974, „Joc de cadires”, utwór wykonany podczas Festiwalu Muzycznego w Barcelonie w 1980 r., oraz „Concert per a piano i orquestra”, który miał swoje premierowe wykonanie w Barcelonie. Muzykę Bessesa wykonywano na międzynarodowych festiwalach w Royan i Barcelonie.
Od 1981 roku Antonio Besses jest profesorem fortepianu na swej macierzystej uczelni – Conservatori Superior de Música de Barcelona. Uczy też w Katalońskiej Szkole Muzycznej - Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), a także prowadzi wykłady i kursy mistrzowskie, m. in. w Madrycie, Warszawie i Quebecu.

Program

4 Preludia z op. 28
C-dur nr 1
e-moll nr 4
B-dur nr 21
g-moll nr 22

Nokturn Fis-dur op. 15 nr 2

4 Mazurki
fis-moll op. 6 nr 1
E-dur op. 6 nr 3
C-dur op. 24 nr 2
b-moll op. 24 nr 4

Nokturn c-moll op. 48 nr 1

2 Etiudy
As-dur op. 10 nr 10
e-moll op. 25 nr 5

2 Walce z op. 64
Des-dur nr 1
cis-moll nr 2

Polonez-Fantazja As-dur op. 61