09.06.2019

12.00

Konrad Skolarski

Konrad Skolarski- doktor sztuki muzycznej, adiunkt Katedry Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncertujący pianista, znany z wirtuozerskiej techniki oraz rozpoznawalnego stylu interpretacji oraz wyszukanego repertuaru.
W listopadzie 2017 Konrad Skolarski odbył tournee w Stanach Zjednoczonych, dając znakomicie przyjęte koncerty w Nowym Jorku i Buffalo. Jego interpretacja II koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina z Buffalo Philharmonic pod batutą Maestry JoAnn Falletta uznano za „rewelację” i „hit” i zostało zamieszczone na płycie CD promującej działaność tej znakomitej orkiestry amerykańskiej. Pianista dał też kursy mistrzowskie na uniwersytecie w Buffalo oraz w Nazareth College of Rochester, New York. W październiku 2017 Konrad Skolarski wystąpił z recitalem podczas Festiwalu Chopiniana w Buenos Aires otrzymując entuzjastyczne recenzje. W kwietniu 2017 Konrad Skolarski wystąpił z polską premierą I koncertu fortepianowego Rodiona Szczedrina, z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pod batutą Alexandra Humali.

Konrad Skolarski urodził się w 1980 roku w rodzinie muzyków. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 4 lat pod kierunkiem prof. Marka Mizery. W wieku 9 lat wykonał Koncert f-moll J.S. Bacha ze znaną orkiestrą Concerto Avenna. Potem wielokrotnie występował jako młody wirtuoz w Filharmonii Narodowej.
W wieku 13 lat został laureatem Konkursu Młodych Pianistów im. Prof. Ludwika Stefańskiego. W latach 1995–1998 uczył się pod kierunkiem Janusza Olejniczaka. W 1997 roku brał udział w Międzynarodowym Kursie Mistrzowskim pod hasłem „Pianiści jutra” w Hamamatsu (Japonia) organizowanym przez Japan Music Foundation i Hiroko Nakamurę. Został zaproszony na ten kurs jako jedyny pianista z Europy. Był jednocześnie jego najmłodszym uczestnikiem, spośród 25 pianistów zaproszonych z całego świata. Swoje umiejętności pogłębiał na lekcjach prywatnych oraz mistrzowskich u takich sław jak: Alexander Jenner, Sergio Perticarolli, Hiroko Nakamura, Oxana Yablonskaya (Julliard School of Music) oraz Vladimir Krainev.
W latach 1998–2005 uczył się pod kierunkiem rosyjskiej pianistki, prof. Olgi Rusiny. W 2001 roku zajął pierwsze miejsce na III Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Hiszpanii (Huesca). Za to osiągnięcie otrzymał stypendium Ministra Kultury. W latach 2002–2005 studiował we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Olgi Rusiny, następnie odbył roczne studia w klasie światowej sławy pianisty i pedagoga, prof. Pavla Gililova. W 2002 roku, nagrał swoją debiutancką płytę zawierającą utwory Fryderyka Chopina, Franciszka Liszta, Sergiusza Rachmaninova oraz Sergiusza Prokofieva. Album ten został wydany przez firmę Universal w 2005 roku i natychmiast zyskał bardzo pozytywne opinie w prasie oraz radiu.
W 2007 roku Konrad Skolarski ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Alicji Palety-Bugaj, zaś w latach 2007–2010 był studentem w mistrzowskiej klasie wspomnianego prof. Pavla Gililova (studia podyplomowe „Konzertexamen”) z którym nadal współpracuje.
Pracując pod kierunkiem wielu rosyjskich pianistów-pedagogów Konrad Skolarski miał możliwość zetknięcia się z dwoma ośrodkami słynnej rosyjskiej szkoły pianistycznej — szkołą „leningradzką” i „moskiewską”.
W 2009 roku Konrad Skolarski został zaproszony na najbardziej prestiżowy festiwal pianistyczny — „Klavierfestival Ruhr”. Koncert artysty w WDR w Kolonii (2010) był nagrywany i transmitowany na żywo. Artysta koncertował w Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Serbii, Belgii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Japonii.
W latach 2010 - 2016 roku Konrad Skolarski był uczniem legendarnego prof. Petera Feuchtwangera (zm. 2016), pod którego kierunkiem pracowało wielu wybitnych pianistów, m.in. Martha Argerich, Nelson Freire, Tatiana Nikolaeva czy Shura Cherkassky.
Profesor Pavel Gililov tak charakteryzuje grę artysty: „Bardzo rzadko dziś można znaleźć muzyka, który potrafi wyczarować dźwięk tak soczysty, śpiewny i pełen odcieni. (…) Jego liryczno-dramatyczne interpretacje są wyjątkowo osobiste i łatwo je zapamiętać oraz rozpoznać wśród tysiąca wykonań innych pianistów”.
W 2012 roku Konrad Skolarski podpisał kontrakt płytowy z firmą DUX, która wydała dwa jego albumy. Nagrania te zostały wysoko ocenione przez międzynarodową krytykę muzyczną (nagroda prestiżowego periodyku muzycznego DIAPASON „5” oraz nominacja do nagrody Fryderyk).
Artysta jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, a jego studenci mają na koncie wygrane w międzynarodowych konkursach. Konrad Skolarski, znany z bardzo ciekawych programów koncertów, prowadzi aktywną działalność koncertową, wśród ostatnich występów wymienić można obok wyżej wspomnianych, II koncert Rachmaninova pod batutą Michaiła Jurowskiego w Filharmonii Narodowej, recitale między innymi na 20. i 22. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, na 30. International Izmir Festival w Turcji, koncerty z Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona (II koncert Beethovena), znakomicie przyjęte recitale w Dusseldorfie i Bangkoku, gdzie pianista dał też kursy mistrzowskie (maj 2018).
Artysta interesuje się malarstwem, poezją, psychologią, filozofią — ze szczególnym uwzględnieniem filozofii idealistycznej oraz Dalekiego Wschodu.

program

Scherzo h-moll op. 20

Nokturn f-moll op. 55 nr 1

Scherzo b-moll op. 31

Nokturn c-moll op. 48 nr 1

Ballada f-moll op. 52

16.00

Ignacy Lisiecki

W listopadzie 2012 zadebiutował w Tokyo Opera City, jednym z ważniejszych centrów muzycznych świata. Od tego czasu bywa regularnie zapraszany do Japonii, gdzie występował z tak czołowymi orkiestrami jak Tokyo Philharmonic Orchestra, Kyushu Symphony Orchestra, dał również recitale m.in. w Sumida Triphony Hall i Tokyo Bunka Kaikan. W 2017 roku Lisiecki wystąpił w popularnym japońskim programie TV Asahi poświęconym muzyce klasycznej ”Daimei no nai Ongakukai" wraz z japońskim skrzypkiem Kazuki Sawa. Lisiecki występuje również często z orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. Grał pod batutą takich dyrygentów jak m.in. Mirosław Jacek Błaszczyk, Jose Maria Florencio, Tadeusz Strugała w tak prestiżowych salach jak m.in. Filharmonia Narodowa w Warszawie oraz w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radio w Katowicach.

Ignacy Lisiecki od kilku lat współpracuje regularnie z legendarnym litewskim wiolonczelistą Davidem Geringasem, współpracował również z Kwartet smyczkowym berlińskiego Konzerthausu.

Wydana w 2013 roku debiutancka płyta „Homage to Brahms” zyskała pozytywny odbiór w mediach. Pisały i mówiły o niej m.in. „Newsweek”, „Polskie Radio”, szwajcarskie publiczne „Radio RTS” oraz amerykańskie „Fanfare Magazine”.

Ignacy Lisiecki został zaproszony przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne(PWM) do nagrania Preludiów fortepianowych Aleksandra Tansmana w związku z wydawnictwem fonograficznym będącym kompilacją stu najciekawszych dzieł polskiej muzyki ostatniego stulecia.

Ignacy Lisiecki dużo uwagi poświęca wykonywaniu muzyki współczesnej. Bardzo często jako pierwszy prezentował w Polsce i Japonii utwory reprezentujące najnowsze trendy kompozytorskie m.in. utwory Esa-Pekka Salonena. Dokonał także prawykonań dedykowanych mu utworów fortepianowych, m.in. „Gliptopalinomia” polskiego kompozytora Pawła Hendricha. W 2018 roku dokonał również światowego prawykonania II Sonaty fortepianowej Romana Palestra - bardzo znaczącej postaci w historii XX wiecznej współczesnej muzyki polskiej.

Ważne miejsce w muzycznej aktywności pianisty zajmuje opracowywanie transkrypcji fortepianowych. W 2011 roku, z okazji setnej rocznicy śmierci Mahlera na recitalu w Sayaka Hall w Osace dokonał prawykonania własnej Parafrazy nt. Adagietto z V Symfonii. W 2012 zarejestrował z kolei na płycie Fantazję nt. Preludium Chorałowego, utwór inspirowany preludium chorałowym Brahmsa.

Ignacy Lisiecki został wyróżniony w 2011 roku dyplomem polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne dokonania na rzecz szerzenia polskiej kultury na świecie. Studiował fortepian na Uniwersytecie Muzycznym im Chopina w Warszawie, w Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze oraz dyrygenturę na Tokyo University of Arts.

Następny album CD „Swan Song” zostanie wydany wczesną wiosną 2019 przez Sony Music.

program

3 Mazurki
h-moll op. 33 nr 4
B-dur op. 7 nr 1
cis-moll op. 63 nr 3

2 Ballady
As-dur op. 47
F-dur op. 38

2 Mazurki
f-moll op. 68 nr 4
a-moll op. 17 nr 4

Ballada g-moll op. 23

Nokturn cis-moll op. posth.

Polonez A-dur op. 40 nr 1